“Voisitteko korjata tämän?” T. Uskollinen sanakirjan käyttäjä

2.7.2019


Aiemmassa  bloggauksessani kehotin Sanakirja.fi:n käyttäjiä lähettämään minulle pullopostia käännöspyyntöjen muodossa. Ja pyyntöni on kuultu – mahtava juttu!

Viime aikoina olen lisännyt englannin sanakirjaan muun muassa seuraavia sanoja käyttäjien vinkkien perusteella: EU-komissaari, pekkanen, äikkä, verkko-opetus, ruusukulta ja ruokahävikki. Samalla muut editorimme ovat ahkeroineet ehdotuksianne toisiin kieliin.

Käännöspyyntöjen lähettäminen suoraan leksikografien työlistalle on aika uusi ominaisuus, mutta perinteisempiä palautteita on tipahdellut (sähköiseen) postilaatikkoomme jo monen monituista vuotta. Palautteita on arkistoitu vuodesta 2006 lähtien, mutta niitä on lähetetty jo kauan ennen tuota. Nyt esitänkin nöyrän pyynnön kesälaitumilla laukkaaville sanakirjan plaraajille: jos MOT Sanakirjoissa® tulee vastaan virhe tai puute, niin ei kuin vain postia tulemaan!

Miten saat palautteesi perille?

Pulloposti mainittiin jo, mutta se ei ehkä ole varmin tapa saavuttaa meidät vaikka toimistomme sijaitseekin Helsingissä Salmisaaren rannalla. Kuvan kaltaisia postikortteja voi toki myös lähettää, mutta ehkä yksinkertaisinta on naputella sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@kielikone.fi tai klikata jokaisen hakutuloksen vieressä olevaa kolmeen pisteen ikonia ja valita “Anna palautetta”. Jälkimmäisellä metodilla voit halutessasi lähettää viestisi myös anonyymisti.

Palautteita tulee varsin säännöllisesti. Laskin että esimerkiksi toukokuun aikana viestejä saapui 22 kappaletta eli noin yksi per arkipäivä. Melkein joka aamu palauteboksissa odottaa siis uusi huomio sisällöistämme.

Risuja ja ruusuja

Ja tällaista tavaraa postilaatikostamme löytyy: huomautuksia käännös- ja lyöntivirheistä, ehdotuksia uupuvien merkitysten lisäämiseksi, asiantuntijoiden huomioita termeistä sekä kokonaisia luetteloja puuttuvista sanoista. 

Joku toivoo lisää kemian termejä, joku lähettää 50-kohtaisen listan korjauksia espanjan sanakirjaan, joku toivoo hakusana-artikkelin esittämistapaan muutoksia. Joskus aivan ihastelen, miten paljon käyttäjämme ovat valmiita uhraamaan aikaansa ja asiantuntemustaan sanakirjojemme kehittämiseen. Yleensä palautteenantajat ovat myös erittäin kohteliaita; monet ovat jopa äimistyneitä loistavaan sanakirjaan livahtaneesta typosta. Ruusujakin tulee joskus! 

Reagoimme jokaiseen palautteeseen mahdollisimman nopeasti. Sanakirjamme on dynaaminen, jatkuvasti muokkautuva, ja asiakkaiden toiveet asetetaan usein etusijalle. Joskus palautteet ovat pistäneet jopa monen kuukauden päivityssuunnitelmat aivan uusille raiteille. Siis, tiedoksi meidän merimaisemista teidän mökkilaitureille – palautteellanne on väliä, älkää siis epäröikö lähettää sitä!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti